2010-12-08

Säsongsfinal

Stina, Sara, Jenny hade fixat ett överdåd av tuggprodukter och skollärare Jonsson (ordförande) hade snott ihop en listig tipstävling med fotogtrafiska förtecken. Sofie Hellgren visade sig ha bäst koll på vitbalans, Henri Cartier-Bresson och fotoförbud och kunde trava hem till hästen i Lernbo med en vinstbok med Karl Lärkas  bilder. En lyckad kväll för vår största(?) talang .

Till  teknikgalningar som tror att fotografi är detsamma som att läsa tekniska specifikationer mer än bildseende kan meddelas att samliga bilder från evenemanget är tagna på ISO 3200 (vilket borde vara fullständigt ointressant).

Foto: Bertil Danielsson

Säsongsfinal hos Ludvika Fotoklubb.

Ove Andersson.

Sofie Hellgren.

2010-11-24

Höstbilder

Foto: Bertil Danielsson

Per Sjöberg och Krister Byström tillhörde de medlemmar som gemensamt svarade för programmet under rubriken Höst.

Vadå digitalt ?  Ove Pettersson upptäckte en gammal bälgkamera i en vrå och visade rariteten vederbörlig uppmärksamhet.

2010-11-10

Vinterbilder

Kväll gästades klubben av tidigare ordföranden och mångårige styrelseledamoten Jan-Olov Brask från Björsjö.

2010-04-28

Grangärde FK

Mats Räms från Grangärde Fotoklubb kom och presenterade sig och klubbens verksamhet.

2010-04-12

Våga smida

Alla foton: Bertil Danielsson

Smeden Jan-Olov Jönn poserar.

Emma vid städet.

Thorild Jonsson, Kjell Gustavsson, Per Sjöberg.

Bernt och Thorild.

Emma smider.

2010-03-31

Digitalt fotoalbum

Jan-Olov Hedblad visar hur man gör. Är vi lättlärda så blir det tid över att se bilder från någon av hans resor till jordens olika hörn.

Klubbens möten präglas av god stämning, vilket kanske framgår av bilden på Bosse Häggström, Bengt-Gunnar Trogen och Ulf Risberg.

Jan-Olov Hedblads fina fotoböcker inspirerade.

Själv inom skotthåll. Jan-Olov Hedblad fastnade i medlemmarnas bildmaskiner.

2010-03-17

Photoshop

Foto: Bertil Danielsson

Janos Jurka i koncentration vid projektor och dator.

Janos hade inte bara kvällens text i huvudet, som synes.

Mötet var välbesökt. Notera också de ungdomliga inslagen.

2010-03-03

Foto: Bertil Danielsson

Ordförande Thorild Jonsson har ungdomarna bakom sig.Här illustreras det av nyvalde styrelsemedlemmen Jonathan Jansson. Antalet unga nya medlemmar växer.

Glada Bernt och Anita från Hallstavik hittade snabbt ett "andra hem" i klubben när de blev ludvikabor. Missar sällan ett möte.

Belåten kassör. Leif Ekelund har alla skäl att se glad ut. Ekonomin är god och medlemstalet stiger.

2010-02-17

Pressfoto

Foto: Bertil Danielsson

En veteran som minns D-76, F-24, Opemus, Leonar, Ansco, Hasselblad 1600 F kan inte annat än stillsamt glädjas i sitt rymliga hjärta: Det våras för Ludvika Fotoklubb. I dubbel bemärkelse.

I kväll var det trångt i klubblokalen igen och ett och annat nytt ansikte syntes när Peter Ohlsson från NLT fanns på plats för att visa pressbilder. Ohlsson har alltid varit en påhittig rackare vars bildjournalistik sträckt sig en bra bit bortom standardkonceptet "tre gubbar kring ett papper".

Alla parter var nöjda med kvällen och huvudpersonen anförtrodde mig viskande att han var särskilt glad åt att inte det hysteriska tekniksnacket fick ta över, inte ovanligt i en tid då megapixel- och ISO-snacket har en tendens att få oss att glömma bilden och dess innehåll (min kommentar).

Ungdomarna har tydligen hittat oss definitivt sedan våra yngsta medlemmar fick chansen att göra PR för sig själva och klubben i Konsthallen tidigare i vinter.

Ständigt glade LFK-aren Kjell Gustavsson passade på att plåta kvällen gäst Peter Ohlsson.

2010-01-09

Fyra unga

"Fyra Unga" En utställning av fyra unga LFK-fotografer i Konsthallen 9 jan - 4 feb 2010

Bilder från  vernissagen av: Bertil Danielsson

Succé för 4 Unga

Många Ludvikabor trotsade kylan lördagen 9 januari och sökte sig till Konsthallen i Ludvika Folkets hus för att se fotoklubbens yngsta medlemmar visa upp sin fotokonst. Det är ingen överdrift att tala om succé för kvartetten Judith Foitzik, Sofie Hellgren, Maria Lundgren och Niklas Trogen som bjöd på smakprov ur sina kollektioner, mycket omväxlande sådana med allt från människor till köksredskap.

Det finns anledning att tro att utställningen blir välbesökt  fram till 4 februari då ungdomarna plockar ned sina alster säkerligen uppmuntrade av många uppskattande reaktioner från publiken.

Sofie Hellgren och Judith Foitzik hade all anledning att glädjas över de reaktioner utställningen mötte från den stora vernissagepubliken.

NLT:s reporter Tobbe Svensson fanns på plats och föreföll djupt imponerad över vad han fick se. Här intervjuar han Niklas Trogen.

Maja x 2. Lilla Maja är Sofie Hellgrens favoritmodell. Hon fanns i två upplagor på utställningen. Båda lika populära.

Lilla Maja blev populär i såväl i levade skepnad vid 4 Ungas vernissage och som fotomodell åt Sofie Hellgren.