2019-03-12

OBS: Programändring!

Ludvika Ridklubb behöver tyvärr ställa in sina kvällslektioner imorgon.

Vi träffas på klubben som vanligt istället. 18:30 på Östra Storgatan 26A alltså.

Ta gärna med lite bilder att visa.

2019-02-13

Klubbmästerskap 2019

Tio fotografer bidrog med 36 bilder till årets Klubbmästerskap. Liksom tidigare år är enda regeln att bilderna ska ha sitt ursprung från föregående år, det vill säga 2018 den här gången.

Tumnaglar från samtliga bilder.

Bilderna skickades till Fotoklubben Focus i Örebro, vilka vi riktar ett stort tack till!

De skriver så här:
Tack för förtroendet att få bildbedöma era bilder. Som alltid när man ska rangordna bilder så är svårt, särskilt när det inte finns ett tema eller motto att förhålla sig till. Vi var två grupper som kikade på bilderna och rangordnade var för sig. Poängen räknades sedan samman och vi fick fram en resultatlista.
Mvh FK Focus

Vi tar resultatlistan bakifrån, topp tio (övriga 26 delar elfte plats):

Henrik Larsson

Lugn och stilla bild. Skön färgskala och där speglingen blir något utöver det vanliga. Kanske lite för ljus i himmelen dit blicken gärna vill vandra.
Fotografen har tagit bilden på rätt nivå. Fin spegling av näckrosen och en härlig färgton på himlen. Kanske skulle bilden göra sig ännu bättre som liggande och beskuren så det rosa i överkant togs bort?

Henrik Larsson

Fin bakgrund med linjer och ljusa partier. Bra med skärpan på insekten och att den är fint placerad i bilden.

Ove Pettersson

Landskapet ser ut att vara målat i akvarell. Bergens konturer är tydliga och det finns ett ordentligt djup i bilden.
Vackra färger. Fotografen behöver dock göra rent sensorn.

Martin Wennberg

En fin bild på vintergatan och stjärnhimlen med vidvinkel. Fina färger och bra skärpa på träden och en trevlig oskärpa på buskarna.

Kent Haglöf

En vacker fågel i fokus med ljusglimten i ögat. Bra placerad utan störande grenar.
Fin inramning av fågeln med hjälp av gren och blad samt snygg oskärpa på bakgrunden. Poseringen är fin och fågeln har satt sig på rätt ställe på grenen. Pinget i ögat ger liv i fågeln.

Martin Wennberg

Delade åsikter om bildbildhandlingen, men vi var rörande överens om att kärleken mellan paret är fint avporträtterat. Denna bild skulle man kunna beskära till stående (högra delen av bilden) så den utfrätta delen av elden försvann för att få en mer mystisk bild där man bara anar eld bakom paret.

Henrik Larsson

Läcker bild med en nyckelpiga. Bra fångat med alla vattendropparna. Bakgrunden harmonierar bra med tillsammans med ”Pigan”.
Fin bakgrund och vattendropparna bidrar till att bilden blir mer intressant. Det korta skärpedjupet sitter perfekt på nyckelpigan, men vi skulle önska att hela "stråt" hade varit i full skärpa.

Ove Pettersson

Vacker solnedgång där flera fotografer påpassligt fångas som siluetter. Man ser tydligt vad de olika fotograferna gör och vad de använder för kamera.
Det blir så mycket mer intressant med en landskapsbild där det händer saker. Fotografen har lyckats pricka in vänstra mannens huvud på exakt rätt ställe. Kul att alla fotograferar har olika poseringar.

Martin Wennberg
En vacker vardagshändelse skildrat på ett fint sätt. Den rutade bakgrunden matchar skjortan och röken gör bilden levande. Bildbehandlingen med aning HDR och svart-vitt passar bilden bra.

Linus Jern

Var kommer vägen ifrån och var leder den? Bilden väcker frågor vilket gör den spännande. Vägen bra placerad mitt centrerad vågrät och i nedre delen av bilden. Bilden passar väldigt bra i stående format.
Bilden kan vinna ytterligare på att beskäras i överkant nedanför trätopparna för att få ännu mer fokus på vägen.
En annorlunda bild som vi fastnade för och båda grupperna hade denna bild som vinnare. Grattis till vinsten!