2021-12-15

God Jul & Gott Nytt År!

Ikväll avslutade vi höstterminen med traditionellt julbord i klubblokalen. God mat intogs i trevligt samspråk. Yvonne gick ut och köpte tidningen en sväng och hade verkligen otur. Dels var tydligen tidningarna slut och dessutom kom tomten på besök precis när hon var borta.

En riktigt God Jul och ett Gott Nytt År tillönskas alla medlemmar! Nu tar vi jullov och smälter all god mat och så kör vi igång igen efter nyår. Styrelsen kommer att återkomma med program för vårterminen.

2021-12-08

Avslutning med julbord

Onsdag 15/12 klockan 18:30 avslutar vi höstens program med traditionellt julbord i klubblokalen.

Maten kommer från Gammelgårdens catering. Kostnad 225 kronor per person.

Anmälan sker till Tobbe-2 senast vid lunchtid på måndag men helst redan före helgen.

Menyn:

Chokladmoussè med granatäpple

2021-11-24

En gruvlig kväll

Ikväll hade vi duktiga fotografen Malin Englund på besök hos Ludvika fotoklubb. Kvällens tema var Malins fantastiska bilder från övergivna gruvor runt om i Bergslagen. Det blev mycket prat både om hur man fotar på bästa sätt i mörka gruvor  men även om gruvor och gruvbrytning i största allmänhet. Kvällen var mycket inspirerande och kanske ska vi satsa på en klubbaktivitet till Äventyrsgruvan i Tuna-Hästberg under nästa år och prova på gruvfoto under säkra förhållanden själva?

Nästa träff i klubben äger rum onsdag 4/12. Då är temat egna höstbilder. Ta med egna bilder - max 10 stycken.

Därefter återstår bara vår traditionella höstavslutning med julbord 15/12.

2021-11-23

Malin Englund visar gruvbilder

Imorgon onsdag 24/11 får vi besök i klubblokalen. Det är Malin Englund som kommer och visar bilder med fokus på övergivna gruvor.

Malin fotar allt möjligt, från bröllop till landskap, inom ramarna för egna firman mephoto.se men en stor passion är övergivna gruvor och hon jobbar även extra som guide i Äventyrsgruvan i Tuna-Hästberg.

Vi börjar som vanligt kvällens program klockan 18.30

mephoto.se på Facebook.

2021-11-15

Ludvikafotografer visade framfötterna

När resultaten för årets Dala Digitalsalong presenterades i helgen så utmärkte sig fyra medlemmar i resultatlistan.

Linus Jern kom på en fin 7:e plats med sin bild "Mot ljuset" och Anna Mezer hamnade på plats 19 med bilden "Förståelse".

Utöver dessa två hade Ronnie Persson och Tobbe Arnesson varsin bild uttagen för visning.

Grattis!

2021-09-15

Nu är vi igång igen!

Trots kort varsel och långt uppehåll dök hela 14 medlemmar upp på den första träffen i pandemins kölvatten. Flera medlemmar hade med sig bilder och utöver det fikade vi och umgicks och trots att vi var många gick det bra att hålla lite avstånd.

Vi påminner om att styrelsen gärna tar emot förslag på kommande programpunkter.

Nästa träff blir onsdag 29/9 18.30.

Dags att starta upp verksamheten igen!

Nu har det äntligen blivit dags att dra igång verksamheten igen! Med start onsdagen 15/9 klockan 18.30 träffas vi i klubblokalen varannan onsdag (udda veckonummer).

Vi har inget färdigt program för hösten, utan styrelsen tar gärna emot förslag på programpunkter. För första träffen gäller:

* Ta med bilder du jobbat med under pandemin. Valfritt tema.

Pandemin är inte över, så följande gäller:

- Stanna hemma vid minsta lilla symptom.
- Håll avstånd.
- Tvätta händerna.

Väl mött!

2021-03-04

Facebook-utmaning

Så här i pandemi-tider är det ju tyvärr lite stiltje i klubbens aktiviteter. För att hålla igång någon form av aktivitet har vi dragit igång en fototävling i vår Facebook-grupp.

Reglerna är enkla. Varje söndag meddelas ett tema för den kommande veckan. Dem som är jury för den veckan utser sedan de 4 bästa bidragen, som får poäng enligt skalan 5-3-2-1 poäng. Veckans vinnare väljer sedan kommande veckas tema och är jury den veckan. Den som valt temat får inte delta själv den veckan.

Det hela är mest på skoj och ett sätt att kombinera lite aktivitet med att dela med oss av bilder. Det finns inget pris förutom äran. Tanken är att köra i alla fall våren ut. Sedan får vi se hur virusläget är.

Aktuell totalställning i skrivande stund:

1. Anna 21 poäng
  2. Henrik 17 poäng
  3. Hasse 14 poäng
  4. Tobbe 12 poäng
  5. Linus 7 poäng
  6. Ove 5 poäng
  7. Thorild 4 poäng
  8. Monika 3 poäng
    Thomas 3 poäng
Nedan finns några exempel på veckovinnare. Fotografer är Linus J (övre bild) och Anna M (nedre bild).

2021-02-13

Kallelse till årsmöte

Lördag den 27:e februari klockan 11.
Dansbanan i Stadsparken, Ludvika.
Medtag egen stol, fika och kläder efter väder.
Stanna hemma om du har symtom!

Vi försöker skicka ut alla handlingar på förhand, så det går att komma med synpunkter via e-post för den som inte kan eller vill närvara. Ta kontakt om du inte får våra mailutskick och vill ha dessa: info@ludvikafotoklubb.se

Foto: Holger Ellgard, Wikimedia Commons (CC)

Det kommer förhoppningsvis även sändas live på Facebook, för den som vill delta den vägen. Se detta evenemang:

Välkomna!