2011-12-07

Julbord och säsongsavslutning

Trevlig stämning och god mat avslutade året på klubben.

Systrarna Montelius hade som vanligt ordnat med mat och dryck. STORT TACK från oss alla!

Foto: Göran Persson

2011-11-09

Torbjörn Jonsson

Torbjörn Jonsson är en av de yngre i klubben och en flitig besökare på våra träffar. Nu fick vi ta del av hans fotograferande. Han attackerar de flesta motivområden på ett imponerande sätt och fortsätter ofta sitt bildskapande i datorn. Att det är viktigt att plåta sina kompisar har han förstått. Det var ett välkomponerat och intressant program. Vi tackar och bugar. Efter fikat fick vi en överraskning i form av en packe bilder av Mikael Rosenberg.

2011-10-12

Tema Loppmarknad

Temat för kvällen var motiv från loppmarknader.

Foto: Bertil Ärnlöv

Foto: Bertil Danielsson

Foto: Christer Byström

Foto: Thorild Jonsson

Foto: Stina Montelius

2011-09-28

Oskar Webrell

På mötet den 28 september hade Fotoklubben besök av Oskar Webrell. Han studerar på gymnasieskolans estetprogram i Ludvika. Hans huvudämne är teater, men har foto som ett tillvalsämne. Där får han uppgifter och Oskar visade oss hur han löst den att göra en fotografisk replik på Vermeers målning "Flicka med pärlörhänge" från 1665. Det gällde att hitta en porträttlik flicka, att leta i mormors garderob efter passande kläder och att försöka efterlikna ljussättningen. Resultatet imponerade stort på mötet, liksom den unge Oskars obesvärade sätt att presentera sig och sina bilder.

Sedan visade Oskar vilken typ av bilder han helst tar när han är "ledig". Naturen är en stor inspirationskälla och där hittar han både former och färgsammansättningar som blir till vackra och intressanta bilder. Men även stilleben, gärna inomhus är också ett omtyckt fotomotiv.

2011-04-20

Foto åt Studieförbundet

Hur blev det? Thorild Jonsson kontrollerar att han fick tangostegen med på sin bild.

Kurbitsmålare i "korseld" mellan Thorild Jonssons och Torbjörn Jonssons kameror.

2011-04-13

Naturfoto och RIFO

Ikväll tittade fotoklubbens medlemmar på en skock bilder som skall bedömas för naturfotograferna i Arvika.

Överraskande bra och juryn/tävlingskommittén får nog ett litet elände när den ska sätta samman de slutliga resultaten även om den fick en hel del "goda råd" från medlemmarna beträffande detta.

Vi hann också titta på RIFO årgång 2011.

Om någon vecka ska medlemmarna visa upp sina bilder på mer eller mindre tama djur vid träffen.

Detta hade uppenbarligen ordförandehunden Kiwi fått nos på och kom ned för att ställa sig in hos kameraägarna.

På bilden ses hon lägga in en charmoffensiv mot husse/ordförande Thorild Jonsson

2011-03-27

Utställning i Konsthallen

Kultur-och Fritids Gigi Karlestedt öppnade utställningen.

Bosse Häggströms björnbilder tilldrog sig berättigat intresse.

Sofie Hellgrens fatasifulla naturbiolder imponerade. 24-åriga Sofie var yngste utställare. 88-årige Henry Eriksson den verklige veteranen i sammanhanget.

Gigi Karlstedt och vår ordförande Thoriold Jonsson utgör fond till den obligatoriska vernissagecidern.

2011-03-16

Sven-Erik Nord

Sven-Erik visar två bildprogram, ett analogt och ett digitalt. Naturfoto är nog ingen djärv gissning.

Henry Eriksson och Sofie Hellgren.

2011-03-12

Galleri Hagström, Gamla Stan

LFK-medlem Göran Persson ställer ut på Galleri Hagström i Gamla Stan 12-18.e mars.

2011-03-02

Henry Eriksson

Henry Eriksson, 88, digitaliserad och föga teknikrädd.

Henry Eriksson och Maria Norgren lägger upp kvällens program.

En andäktigt lyssnande publik.

2011-02-16

Diskussion pågår. Ove Pettersson har tydligen något angeläget att framföra av kroppsspråket att döma..

Kjell Gustavsson, trogen mötesbesökare och klubbveteran.

Lars Bengtsson och Emelie Martinsson svarade för kvällens program.

2011-02-02

Den stora resan

På ön Tanna i melanesiska öriket Vanauto levde Ludvikafamiljen Karlsson hos Nakoelaménèstammen under några veckor. Deras äventyr filmades och sändes som TV-serie. Nu kommer de till fotoklubben och visar sina bilder och berättar om sina upplevelser.

Medlemmarna Gustafsson, Persson, Jonsson, Lindkvist och Sjöberg fördjupar sig i  LFK:s innehållsrikatidningskriftssamling.

Med en blandning av förvåning och förtjusning tar kvällens gäster del av resultatet när Sven-Erik Nord just har fotograferat dem.

2011-01-19

Samtliga foton: Bertil Danielsson.

Torbjörn Jonsson hade en del synpunkter på verksamheten. Ove Pettersson i bakgrunden intar en lätt skeptisk attityd.

Ove Pettersson och Martin Skwirzynski trivdes uppenbarligen vid årsstarten hos LFK.

Ordföranden Thorild Jonsson gav tips på fotorelaterade internetsidor.

Vi köper en trådlös uppkoppling för en kväll och tittar på vår hemsida, andras hemsidor, Fotosidan och andra trevliga ställen. Ta med någon adress som du rekommenderar att vi tittar på.