2013-03-02

Färgbildsalongen Dalarna

Idag presenterade Folkare Fotoklubb resultatet av Färgbildsalongen Dalarna 2013 med ett vernissage på Avesta bibliotek. Delar av Ludvika Fotoklubb var på plats för att kolla in bilder och höra jurynomineringar.

Text och foto (med ett undantag): Tobbe Arnesson

Utställningen där 50 av de 121 bidragen presenterades var redan tidigt ganska välbesökt.

Ove Pettersson invid en av bilderna, varav många analyserades i detalj...

...fast snart nog blev kaffesuget honom övermäktigt varför en paus blev av nöden.

Ronnie Persson var glad trots att ingen av hans fina bilder förärats en plats i utställningen. Hans motivområde passade tydligen inte, för den fotografiska kvalitén lär knappast ha hindrat.

Tobbe Jonssons "Drömblomma" hade dock förärats en plats i utställningen.

Thorild Jonsson hade lyckats med prestationen att få med hela tre bilder! Här "Utskjut".

"Bortkryp"

Samt den fantastiskt namngivna "Sköldpaddans sista tand". Thorild kan verkligen konsten att namnge sina bilder så betraktaren lockas att se bilden på nytt, synnerligen inspirerande!

Den enväldige domaren Kenneth Sund gjorde en strålande insats! Självsäkert och insiktsfullt samt med en god portion humor guidade han bland några bilder, innan diplom och plaketter presenterades.

Undertecknad (Tobbe Arnesson) blev förvånad och en smula stolt när "Förskolan brinner" fick ett omnämnande, kritiken var att det saknas ett synligt huvud där uppe i korgen. En kritik jag direkt skriver under på.

Ett tjugotal personer lyssnade uppmärksamt på Kenneths motiveringar av tio diplom- samt fem plakettbilder.

Till min stora förvåning och glädje förärades min bild "Bladbagge" med den sista plaketten! Berättigad kritik dock mot den slarviga monteringen, bättring lovades.

Tobbe Arnesson tar emot plaketten av tävlingsgeneral Janne Johansson.

Foto: Ove Pettersson.

Plaketten.

Å Ludvika Fotoklubbs vägnar riktar jag ett stort tack till Folkare Fotoklubb för en väl genomförd tävling och ett fint vernissage. Utställningen hänger nu uppe till och med onsdagen den 13:e mars.

Besök gärna Folkare Fotoklubbs hemsida samt fotograf Kenneth Sundhs hemsida.

Diplom gick till:
Arnold Klaxman, Långshyttan FK - "På kant"
Lars-Erik Boberg, Falu FK - "Vintersol"
Kerstin Hagberg, Grängesbergs FK - "Hus i blåsväder"
Peter Reichel, Gagnefs FK - "Julefrid"
Karin Andersson, Gagnefs FK - "Sweet childhood memories"
Göran Stenberg, Borlänge FK - "Träd"
Göran Stenberg, Borlänge FK - "Lada"
Lars Bergman, Borlänge FK - "Casaves"
Lars Bergman, Borlänge FK - "Leo"
Torbjörn Pettersson, Borlänge FK - "Double Power"

Plaketterna gick till: