2017-02-15

Klubbmästerskap 2016

Av olika anledningar blev aldrig klubbmästerskapet för år 2016, med bilder av fotografiskt ursprung i 2015, helt genomfört. Så vi gjorde ett nytt ryck med det inför årsmötet 2017.

16 fotografer ställde upp med 61 bilder. Samtliga tvättades på information och gavs ett slumpmässigt nummer. Sedan skickades bilderna till Folkare Fotoklubb som tog sig ann att rangordna och kommentera de tio bästa.

(klicka på bilden för att se den större)

Ett stort tack till Folkare FK som nu får ordet (namnen på fotograferna är ditsatta efteråt, de fick aldrig Folkare FK):

Vi försöker premiera bilder som sticker ut och inte tillhör de vanliga ”fotoklubbsbilderna”.

Vi som deltog i Juryarbetet från Folkare FK var
Kenneth Friberg
Daniel Zetreus
Lars Fredriksson

Här är vår bedömning.

Plac. 10

Bild 08 – Bosse Nygren
En annorlunda vinterbild som gav associationer till Julkort. Ett plus för begränsad färgskala. Huset ger blickfång och innehåll.

Plac. 9

Bild 13 – Ronnie Persson
En klassisk figurbild med retrointryck, tankarna går till Goodwins fotografi från 1920-talet. Snygg sepiaton och korn.

Plac. 8

Bild 45 – Tobbe Arnesson
En kul bild på en flickstjärt i duschkabinen. Bra fångat och återigen ett plus för begränsad färgskala. De 2 rännilarna till vänster ger ett litet liv i bilden.

Plac. 7

Bild 12 – Tobbe Arnesson
Bilden förmedlar glädje och kontakt med storasysterns(?) händer. Fin
komposition.

Plac. 6

Bild 34 – Torbjörn Jonsson
Fin nattbild med spännande innehåll, bra komposition med den ”slingrande” bryggan och natthimlen.

Plac. 5

Bild 57 – Torbjörn Jonsson
En absurd stadsbild med solstolar och modern bebyggelse. Bilden skapar en massa frågor. Bra med det stora skärpedjupet, intressant att samma(?) stenparti kommer igen i fler bilder.

Plac. 4

Bild 01 – Torbjörn Jonsson
Svartvit bild som väcker tankar, förträfflig komposition med fönstret
och den fundersamma mannen i högerhörnet. Bra kontrast och gråskala.

Plac. 3

Bild 48 – Linus Jern
Påminner i sitt upplägg om bilden på plats 4. Ger tankar till utanförskap
och lite sorgsenhet ”fick inte vara med”. Bra gråskala, den utfrätta isen stör inte detta S/V format.

Plac. 2

Bild 19 – Ingemar Blidberg
Härlig kontakt mellan dykare och pojken(?). Begränsad i sina färger,
fiskstimmet ger också liv i bilden. Fin komposition och bra exponerad. Det kvadratiska formatet passade väl i denna bild.

Plac. 1

Bild 46 – Tobbe Arnesson
Underbart släpande sidoljus. Det ligger troligtvis mycket arbete bakom bilden med hästarna och kvinnan i vitt linne. Dimman ger en bra isolering från skogen i bakgrunden, den sparkande hästen ger liv i vattnet. Det enda vi önskade var en aning mer
ljus i kvinnans ansikte. Stenen i högerhörnet ger ett bra stopp till strandens diagonal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar